Monday, March 21, 2011

GAMBAR-GAMBAR TEKNOLOGI


(1) LIVING ACTIVITY VEHICLE

Di saat kebanyakan rumah di Indonesia hancur ditelan banjir dan tanah runtuh, orang di luar sana telah menciptakan konsep rumah masa depan yang mungkin tak pernah terfikirkan. Dinamakan sebagai Living Activity Vehicle, benda ciptaan General Motors West Coast Advanced Design Studio ini dikatakan sebagai rumah masa depan dalam bentuk kereta.

Konsep rumah kereta dengan teknologi moden ini dinamakan GMC PAD. Mobil itu memang multifungsi. Rumah kereta ini memang bukan barang baru. Di Amerika dan Eropah, kereta jenis ini sudah cukup banyak dipakai orang, terutamanya yang lebih suka berpindah-pindah. Biasanya disebut sebagai RViaitu recreational vehicle.

Perbezaannya ialah GMC PAD dirancang bukan sekadar untuk tempat tinggal sementara, tetapi rumah yang tetap. Menggunakan sistem hybrid yang merupakan kombinasi mesin diesel dan motor elektrik. Mesin juga sekaligus berfungsi sebagai generator untuk memenuhi keperluan elektrik di dalamnya.

Untuk memenuhi syarat disebut sebagai rumah, GMC PAD juga dilengkapi dengan interior yang lengkap iaitu tempat tidur, bilik mandi, ruang tamu hingga ruang keluarga (living room). Juga dilengkapi system keselamatan, hiburan dan komunikasi yang serba digital.Ketika bumi semakin sesak dan harga tanah di bandar melambung harganya, konsep rumah kereta boleh jadi adalah jalan keluar yang baik.



(2) PEMANGGANG ROTI LUTSINAR

Konsep pemanggang roti lutsinar inovatif ini menggunakan kaca penghangat istimewa untuk menghangatkan sepotong roti. Sayangnya, kaca tersebut belum boleh mencapai kepanasan yang cukup tinggi untuk memanggang roti sepenuhnya. Sampai sekarang masih belum ada khabar bahawa produk ini sudah dikeluarkan atau belum.




(3) CARGO: KERETA PENGHANTAR BARANG YANG FLEKSIBEL

Walaupun CarGo hanya konsep atau impian lebih tepatnya, tetapi inilah yang kita perlukan di masa depan dimana jalan sudah semakin sempit dan jalan akan menjadi semakin sesak.

CarGo adalah sebuah kereta ciptaan Adam Schacter bermesin hybrid yang dikhususkan untuk sebagai kereta penghantar barang.

Uniknya disini, kereta ini dapat "mengecil" apabila tidak digunakan untuk mengangkut barang. Hal ini boleh dilakukan dengan menggunakan sistem bahagian rangka yang boleh memanjang apabila diperlukan.



(4) SAMSUNG

Handphone samsung ini merupakan handphone alaf baru yang mempunyai model yang sangat menarik, ringan, mudah dan juga bergaya. Handphone ini sangat canggih ini kerana dengan bentuknya yang kecil iaitu sebesar telapak tangan kita ianya dapat berfungsi seperti menjawab panggilan, menaip pesanan ringkas dan juga melihat gambar wajah orang yang sedang dihubungi (3g).




(5) NOKIA 888 MASA HADAPAN

Handphone masa depan ala harmanto ini boleh menyajikan tampilan layar handphone kita keluar berupa tampilan slide projektor seperti tampilan yang sering tampil dalam sebuah pertunjukan. Bezanya ialah lebih dekat dan ukuran layar yang ditampilkan tidak terlalu besar, cukup sebesar tampilan layar monitor PC/Notebook yang ada sekarang. Tetapi lebih baik ditampilkan dalam bentuk hologram sehingga kita tidak perlu lagi mencari-cari background untuk tempat tampilan slide projektor handphone kita.

Adapun keyboard virtual diadakan untuk kemudahan kita melakukan penekanan, penulisan (type), dimana kita tidak perlu membawa keyboard dan keypad pada handphone. Cukup ditampilkan dari handphone tersebut berupa tampilan keyboard semacam hologram di meja kita, hanya saja pengetikannya mungkin tidak akan terasa menekan suatu tombol keyboard. Hasil pengetikan berupa signal yang boleh dikirim ke handphone kita dan ditampilkan langsung di layar projektor.



(6) CARBON E7 – KERETA POLIS CANGGIH UNTUK MASA DEPAN DARI AMERIKA

Kereta ini adalah Rear Wheel Drive (diatur oleh gear belakang) bukan seperti kenderaan biasa yang diatur oleh gear hadapan dan sangat hemat bensin. E7 mempunyai 6 speed transmisi dan boleh mencapai kelajuan kuasa kuda sampai 250km/jam. Dari 0 sampai ke 100 km/jam hanya memerlukan 6.5 saat sahaja. Tempat duduk kenderaan ini juga dirancang untuk keselesaan pegawai polis pada saat mereka bertugas menggunakan kenderaan ini.

Kereta ini dicipta khusus untuk pegawai polis sehingga tidak dipasarkan untuk dibeli oleh masyarakat biasa dan kenderaan ini berkemungkinan akan dikeluarkan pada tahun 2012. Kenderaan ini dirancang untuk 3500 polis dari 50 bandar di Amerika.



(7) BASIKAL CERDAS DARI APPLE

Basikal yang belum di namakan ini, dilengkapi slot untuk iPhone ataupun iPad yang terpasang di stand kemudi yang tersambung dengan mesin dan sensor untuk memberikan informasi yang lebih luas 'real-time' kepada penggemar basikal untuk memperkaya pengalaman berkayuh sambil menikmati iPhone atau iPad yang terpasang di basikal.

Dokumen paten menunjukan Apple ingin menunjukkan bahawa Apple ingin menerajui aktiviti berbasikal dengan informasi satu sama lain mengenai lalu lintas, jarak, waktu, kecepatan atau perjalanan melalui sambungan internet 3G. Dilengkapi dengan kelebihan itu, jika tersesat pengayuh basikal boleh mengakses Google Maps secara langsung, atau juga memantau detik jantung, kecepatan, tenaga, kecepatan angin, pola jalur, dan lain-lain di layar yang tersedia.

No comments: