Wednesday, October 22, 2008

SPSS
Tugasan seterusnya ialah berkenan dengan ssps..ini bertujuan untuk kod kan soalan tentang soal selidik.tugasan pertama yang perlu dialakukan ialah membuat boring soal selidik.
1)buka pada bahagian Microsoft office word dan buat 5 soalan soal selidik berkenaan computer dalam pendidikan beserta dengan 3 soalan latar belakang seperti tahun pengajian,jantina dan program yang diambil.soalan ini perlu diagihkan kepada 25 0rang pelajar di dalam kelas kami.
2) selepas selesai kira data hasil dari soal selidik tadi..buka kat bahagian ssps pula untuk kod kan data terlebih dahulu.
3)dalam ssps..pertama sekali klik kat variable view untuk kodkan data tadi.
4)kemudian klik pada bahagian name..dibawahnya taip program, tahun, jantina, soalan1, soalan2, soalan3, soalan4 dan soalan5.
5)pada bahagian TYPE…semuanya ditulis numeral. Bahagian WIDTH pula ditaip dengan no8. Bahagian DECIMALS…biarkan dengan nombor o. Bahagian LABEL dibiarkan kosongBahagian VALUES pula klik pada tiga titik..pada ruangan value, taip 1. kemudian pada value lable taip ‘pendidikan islam’…kemudian klik ADD dan klik ok..selepas itu taip pula 2 untuk pendidikan khas dan 3 untuk pendidikan sukan.
6)ulang langkah yang sama pada value untuk memasukkan data bagi tahun,jantina dan soalan 1 hingga 5.
7)pada bahagian MISSING pula..klik pada descreate missing value..taip no 6 pada ruangan ini bagi kod soalan yang tidak dijawab.
8)bahagian COLUMN pula..semua ditaip no 8.
9)pada bahagian ALIGN..semua perkara ditaip CENTER
10)bahagian MEASURE..untuk program dan jantina,pilih nominal dan untuk tahun pilih ordinal serta untuk 5 soalan lagi pilih scale.
11)kemudian klik pula pad bahagian DATA VIEW..masukkan semua maklumat yang diperolehi dalan data view mengikut kod yang telah dibuat pada ruangan variable view.
12)setelah siap semuaya …klik kat analyze kemudian pilih descriptive dan pilih frequencies..semua data dipindahkan ke kanan dan klik display.
13)selepas itu klik chart dan klik ok..keluarlah carta pai hasil dari data tadi.14)yang terakhir sekali ialah membuat laporan data yang dibuat tadi . caranya ialah pindahkan semuanya ke dalam Microsoft word.

No comments: