Wednesday, October 22, 2008

EXCEL
Tugasan seterusnya ialah membuat excel. cara-caranya ialah:
1)buka Microsoft office excel..buat tugasan yang diarahkan oleh puan..Iaitu senaraikan terlebih dahulu 20 orang pelajar beserta dengan markah bagi setiap mata pelajaran.
2)kemudian buat jadual gred untuk memudahkan apabila hendak mencari gred bagi setiap markah pelajar tersebut.
3)cara-cara untuk membuat jadual gred ialah:-senaraikan markah dan gred di petak sebelah tepi terlebih dahulu.Contohnya..markah 30 untuk E..40 untuk D dan seterusnya sehinggalah markah 1o1 untuk ERROR.
4)selepas senaraikan semuanya..highlightkan jadual dan gred dan namakan. cara-caranya ialah:-pertama sekali klik kat formulas ..klik define names..kemudian namakan jadual dengan nama GRED.
5)apabila hendak mencari gred bagi setiap markah..mula2 sekali klik sel sebelah markah kemudian pergi kat formulas…klik fx dan pilih LOOKUP dan ALL..Apabila keluar table..untuk ruangan function argument klik kat markah …kat ruangan table array tulis GRED…kat ruangan index_num tulis 2…dan ruangan range lookup tulis TRUE..
6)kemudian mencari bilangan berapa orang yang dapat A,B,C,D dan E bagi setiap subjek…-firstly..senaraikan dulu bilangan A,B,C,D dan E dalam petak di bawah sekali…klik sel sebelah bilangan A…gi kat formulas…klik fx..pilih countif.. apabila keluar table..untuk ruangan RANGE,highlighkan semua gred bagi satu mata pelajaran dahulu kemudian kat bahagian CRITERIA..tulis “A”.. ulang langkah yang sama untuk mengira bilangan B,C,D dan E.
7)mengira purata-klik kat fx…kemudian pilih AVERAGE..highlihgt markah bagi satu mata pelajaran dahulu..kemudian keluarlah purata yang dicari. Ulang langkah yang sama untuk mengira purata markah bagi mata pelajaran yang lain.
8)membuat carta pai-mula-mula highlight pada bahagian purata subjek..pilih satu subjek dahulu..kemudian klik kat pie..pilih pie..pada bahagian chart layout pilih pie yang ada peratus..selepas itu keluar lah pie bagi sujek yang pertama. Untuk subjek yang seterusnya..ulang langkah yang sama.

No comments: